Minder drinken: omdat je lijf je lief is

Minder drinken, heb jij daar al eens aan gedacht? Het is goed om eens bij jezelf na te gaan hoeveel alcohol je eigenlijk drinkt. Als dit gemiddeld meer dan twee glazen per dag zijn, ben je al een zware drinker en doe je er volgens de Gezondheidsraad verstandig aan je alcoholconsumptie te minderen.

➤ Plan jouw intake ➤ Doe de alcoholtest

  • Wij helpen meer dan 1.000 cliënten per jaar
  • Zeer hoge cliënten tevredenheidsscore (8,7)
  • Behandeling volledig vergoed

2
Drink niet meer dan één glas alcohol per dag. Het beste is om helemaal niet te drinken. Op die manier verminder of voorkom je de schadelijke uitwerking van alcohol op je lichaam en geest.


Minder drinken: tips vóór het drinken

Wil je de controle bewaren over je alcoholgebruik? Wij hebben een paar tips die je snel en gemakkelijk kunt toepassen:

  • Beslis van tevoren hoeveel je gaat drinken en deel dit ook met je gezelschap. Probeer eens of je een maximale hoeveelheid van drie glazen kunt aanhouden. Als je meer dan één keer per week uitgaat, drink dan nog minder dan dit aantal.
  • Een andere tip is om een maximumtijd aan het drinken te verbinden. Bijvoorbeeld: ‘Om middernacht ga ik over op water of cola’.
  • Nuttig een stevige maaltijd voordat je gaat drinken. Dit helpt tegen een kater. Maar onthoud: minder alcohol drinken is het uitgangspunt, dus gebruik deze tip alleen als aanvulling!

Minder drinken: tips tijdens het drinken

Tijdens het drinken zelf kun je ook trucs gebruiken om minder alcohol te drinken:

  • Drink na ieder glas alcohol een glas non-alcoholische drank, zoals cola of water.
  • Probeer er ook voor te zorgen dat je nooit de eerste bent die zijn of haar glas leeg heeft gedronken: nergens voor nodig!

Algemene tips om minder alcohol te drinken

Daarnaast zijn er nog voldoende lange termijn-tips om minder alcohol te drinken:

  • Drink niet als je de volgende dag naar school of naar je werk moet, of als je een andere belangrijke taak moet vervullen. Je functioneert beter als je de dag ervoor niets hebt gedronken.
  • Drink nooit alcohol omdat je zin hebt in iets lekkers, of dorst hebt. Je kunt in dat geval beter limonade of water drinken om je behoeftes te vervullen.
  • Misschien ken je het wel: een glas alcohol tijdens het koken of voor het slapen gaan. Dit zijn vaak ingesleten gewoontes die eigenlijk nergens voor nodig zijn. Probeer daar dus mee te stoppen.
  • Drink nooit alleen. Probeer je alcoholmomenten te bewaren voor uitsluitend sociale gelegenheden.
  • Drink geen sterke drank, cocktails, mixdrankjes of shots. Hier zit meer alcohol in en zulke drankjes zijn vaak sneller op.
  • Bedenk tenslotte waarom je drinkt. Komt het door stress? Of heb je weinig zelfvertrouwen en drink je zodat je dan losser wordt? Vind je het anders niet gezellig genoeg als je met bepaalde ‘vrienden’ bent? Als je dit herkent, probeer dan de onderliggende oorzaken op te lossen.

Minder drinken forum

Je kunt als extra steun in de rug ervaringen uitwisselen met lotgenoten die ook minder alcohol drinken, bijvoorbeeld op het online Minder Drinken Forum. Je vindt deze site hier.

Minder alcohol drinken: wij helpen je

Heb jij ondanks deze tips moeite met minder alcohol drinken, of om helemaal te stoppen? Neem dan contact met ons op. Bij Trubendorffer hulp bij verslaving en dubbele diagnose helpen we je graag van je alcoholverslaving af. Onze methode is bewezen effectief. Bel 0800-999 999 8, we zijn dag en nacht bereikbaar. Of stuur een bericht, dan nemen wij contact met je op: Trubendorffer
☎ Bel +3108009999998